Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja onnea Oulu! kulttuuripääkaupunki

 


Kaikki vaikuttaa kaikkeen

Korona opettaa. Suomi ja koko maailma siirtyi runsas vuosi sitten enemmän tai vähemmän ”etämoodiin”. Suomen koulu pärjäsi tässä hyvin verrattuna moneen muuhun maahan. Verkkoon on tartuttu ja sinne varmasti jäädäänkin, mutta ei toivon mukaan rimpuilemaan.

Mihin kaikkeen verkkoon siirtyminen vaikuttaa? Vaikuttaako se siihen, että eri alojen, eri koulutusasteiden, tulevaisuuden opiskelijat eivät enää liiku paikasta toiseen? Vähentääkö tämä ”uusi normaali” haja-asutusseutujen väkeä entisestään? Miksi tulla Lappiin, jos voi jäädä isoimmille vesille, omaan kotikuntaansa tai jopa muuttaa väkirikkaammalle paikkakunnalle etelään? Jos ammattikoulua ja korkea-asteen opiskelua voi käydä täysin etänä, tämä on mahdollista. Oppivelvollisuuden jatkaminen 18- ikävuoteen voi aiheuttaa kiinnostusta nuorissa etelän kouluihin.

Väki vähenee suurimmasta osasta Lappia jo muutenkin ja samaan aikaan syntyvyys on matalalla. Nuoria ja varsinkin naisia viehättää paikkakunnat, joissa on enemmän valinnanvapautta opiskelupaikoissa, vapaa-ajan viettomahdollisuuksia ja muita nuoria ihmisiä.

Mielestäni meidän tulee ottaa koronan jälkeinen aika mahdollisuutena, vaikka uhkakuviakin on. Meidän on nyt viimeistään kiinnitettävä huomio oman kotikuntamme vetovoimaan, sen kulttuuri- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksiin, yleiseen ”säpinään”. Tämä on mahdollista tiivistämällä vielä enemmän yhteistyötä paikkakunnan ja sen oppilaitosten välillä. Luulaja naapurimaassa on siitä hyvä esimerkki: LTU, Luleå Tekniska Universitet ja Luulajan kunta tekevät erittäin paljon yhteistyötä ja jälki näkyy positiivisesti. Etelästäkin, ulkomaita myöten tullaan Luulajaan opiskelemaan ja töihin korkeakouluun. Korkeakoulun ja kunnan brändi on yhteinen ja väki jää helpommin paikkakunnalle.

Meidän tulee tukea oman kotipaikkakuntamme koulutusta. Opintotarjottimelta pitää jatkossakin löytyä koulutuksia, joissa opiskellaan paikkakunnalla, mutta joustavasti, yhdessä alueen toimijoiden myötävaikutuksella. Myös kotikansainvälistymistä pitää tukea eli tuoda vaihto-opiskelijoita paikkakunnalle. Se vaatii luonnollisesti englanninkielistä  - jopa ruotsinkielistä – koulutusta. Länsirajalle tämä on luontevaa. Koulukampuskaupungeissa on yleensä myös enemmän työpaikkoja. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

 On tärkeä huomata verkkokoulutuksen mahdollisuudet, mutta myös uhkakuvat.  Tähän tarvitaan kunnan ja koulun tiivistä yhteistyötä vetovoiman saamiseksi.

Raija Lummi, torniolainen valtuutettu (kok)

Kommentit