Polarisaatio pelottaa peruskoulussa
Kauas on menty
70-luvun peruskoulun nousuhumalavuosista, jolloin rahaa oli laittaa tasa-arvoa
edistävään peruskouluun. Valinnaisaineita sai valita valokuvauksesta
konekirjoitukseen, kielistä puhumattakaan. Kouluruoka oli monelle gurmeeta kodin
läskisoosin rinnalla. Koululounaan jälkeen tarjottiin välipalana jogurttia ja
jäätelöä, joita ei joka kodissa näkynyt. Koulu oli enemmän kuin mitä koti
pystyi tarjoamaan. Auktoriteetti oli koululla ja sitä tukivat kodit.
Nyt etelän
kouluissa jyllää koulushoppailut, jolloin vanhemmat etsivät jälkikasvulleen
parasta koulua, parasta yhteiskunnallista tulevaisuutta, parasta
kaveriporukkaa, parasta kaikkea. Emme halua tätä Lappiin. Peruskoulun pitää
olla tasa-arvoon perustuva. Sen rahoittaa veronmaksajat,
Polarisaatio
jyllää. Peruskoulun periaatteet on heitetty romukoppaan. Yksilö on nostettu
tikunnokkaan. Enää ei välitetä peruskoulun syvimmästä olemuksesta, joka oli lapsien
tasa-arvon, taustasta riippumattoman mahdollisuuksien maailman toteutuminen.
Olemmeko palaamassa luokkayhteiskuntaan perustuvaan oppikoulujärjestelmään,
jossa rahalla saa ja hevosella pääsee?
Olin
ensimmäinen ikäluokka Lapissa, joka pääsi alakoulussa peruskouluun. Oppikoulu
olisi aiemmin ollut kouluni, koska asuimme keskellä kaupunkia. Peruskoulu
mahdollisti sen, että myös syrjäkyliltä tuotiin linja-autoilla lapset peruskouluun,
maksuttomasti ja pätevien opettajien opetukseen. Tämä mahdollisti suomalaisen
Pisa-menestyksen: lapsien sosiaalinen tausta tai kodin sijainti ei ollut
esteenä koulunkäynnille.
Suomi on pieni
kansa, joten peruskoulun perustajat ymmärsivät, että jokainen talentti pitää
saada mukaan, jokainen lapsi on mahdollinen onnistuja. Peruskoulu mahdollisti
demokratian ja koulutuksen nousuvuodet.
Nyt ollaan
menty vastakkaiseen suuntaan, epätasa-arvoon ja vanhaan luokkayhteiskuntaan. Tämä
kehitys ei ole tullut yhtäkkisesti, vaan pikkuhiljaa. Nyt ei syytetä edellistä
tai nykyistä hallitusta, vaan yhteiskunnallista suuntaa, trendiä, jonka perusta
on syvällä ja huomaamaton. Polarisaatio on nähtävissä myös politiikassa. Ollaan
joko tai, ei sekä että. Ilmiö on maailmanlaajuinen.
Viimeisin
huolenaihe ovat peruskoulun pudokkaat, eli sananmukaisesti oppilaat, jotka
eivät mene kouluun. Tämä luku on räjähtämässä käsiin. Sama trendi näkyy myös
toisella asteella, jossa oppilaiden poissaolot yhdistettynä eriasteisiin
masennuksiin ja pahaan oloon lisääntyvät. Ennen oli ennenkuulumatonta, että
kouluun ei menty. Sinne mentiin, koska siellä oli parempaa kuin kotona. Koulua
käytiin.
Korona-aika
ajoi lapset pois koulusta. THL:n pääjohtaja Mika Salminen sanoo, että koulut
olivat liian pitkään kiinni (IS 16.3.2025). Siinä tehtiin suurin virhe.
Kylvettiinkö siinä lasten masennuksen ja ulkopuolisuuden siemen? Ruotsalainen
sana ”utanförskap” kuvastaa tätä hyvin.
Nyt kun
sosiaali- ja terveyspuoli on siirretty hyvinvointialueille, meidän
kuntapoliitikkojen tulee huolehtia kuntiemme koulutuksen tasa-arvosta. Tämä ei
vielä ole myöhäistä Lapissa. Emme halua tänne koulushoppailua ja eriarvoisia
kouluja, jonne eivät opettajat eivätkä oppilaat hakeudu.
Raija Lummi, torniolainen kuntapoliitikko,
ehdolla kuntavaaleissa Koko Tornio -yhteislistalla
Kommentit
Lähetä kommentti